0912-953-8013

0912-953-8013

تبدیل ویلچر دستی به ویلچر برقی+ افزایش استقلال حرکتی

تبدیل ویلچر دستی به ویلچر برقی؛ راهی اقتصادی برای افزایش استقلال حرکتی

گاهی اوقات داشتن ویلچر دستی به‌تنهایی برای از بین بردن محدودیت های حرکتی کافی نیست. افرادی که دچار معلولیت، کهنسالی یا هرگونه مشکلات حرکتی هستند، ممکن است نیاز داشته باشند ویلچرشان بدون تلاش فیزیکی زیاد حرکت کند. اما از طرفی خرید یک ویلچر برقی آماده هزینه زیادی دارد و برای بسیاری از خانواده‌ها ممکن نیست.
در چنین شرایطی، تبدیل ویلچر دستی به ویلچر برقی یک راه‌حل اقتصادی و هوشمندانه محسوب می‌شود. در این روش، با استفاده از چند قطعه فنی مانند موتور، باتری و جوی‌استیک، میشه ویلچر مکانیکی معمولی را به یک ویلچر نیمه‌برقی یا تمام‌برقی تبدیل کرد.

در این مقاله به‌طور کامل توضیح می‌دهیم چرا باید این کار را انجام دهیم، چه کسانی بیشترین سود را از این تبدیل می‌برند، چه وسایلی لازم است، و در نهایت چه نکاتی را باید پیش از برقی‌کردن ویلچر باید در نظر گرفت.

چه کسانی باید از ویلچر برقی استفاده کنند؟

ویلچر برقی معمولاً برای افرادی توصیه می‌شود که توان حرکتی دست‌ها یا بازوهایشان کاهش یافته است یا در مسیرهای طولانی دچار خستگی شدید می‌شوند.
افرادی با بیماری‌هایی مانند آسیب نخاعی، ام‌اس، آرتروز شدید، یا دیستروفی عضلانی جزو کسانی هستند که به ویلچر برقی نیاز دارند. همچنین اگر توانجو توانایی استفاده از ویلچر مکانیکی را دارد اما در طول روز به شدت فعال است، ویلچر برقی به شدت توصیه میشود.

اگر فردی هنوز ویلچر دستی سالمی دارد، اما به دلیل کاهش قدرت دست‌ها دیگر نمی‌تواند آن را به‌خوبی حرکت دهد، برقی کردن ویلچر دستی بهترین گزینه ممکن است.
درواقع با هزینه‌ای کمتر، همان ویلچر به ابزار حرکتی کاملاً جدید و راحت تبدیل می‌شود.

چرا باید ویلچر دستی را به برقی تبدیل کنیم؟

قیمت بالای ویلچرهای برقی باعث شده بسیاری از افراد به‌جای خرید مدل جدید، به فکر برقی کردن ویلچر فعلی‌شان بیفتند.
در واقع، هزینه یک کیت برقی ویلچر معمولاً چند برابر کمتر از خرید ویلچر برقی آماده است، و اگر ویلچر دستی هنوز سالم باشد، این روش کاملاً منطقی و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

دلایل اصلی این کار عبارت‌اند از:

هزینه کمتر : یک کیت برقی مناسب معمولاً ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از ویلچر برقی کارخانه‌ای است.

حفظ ویلچر فعلی : اگر کاربر به ویلچر فعلی خود عادت دارد یا متناسب با بدنش تنظیم شده، بهتر است همان را برقی کند. همچنین اگر کیفیت ویلچر فعلی بالا هست تبدیل اهمیت بیشتری پیدا میکند.

شخصی‌سازی بیشتر : در ویلچر دست‌ساز می‌توان نوع موتور، قدرت، محل باتری و کنترل را متناسب با نیاز فرد تنظیم کرد. همچنین نوع موتور ویلچر برقی (گیربکسی باشد یا نباشد)، نوع باتری ( لیتیومی ، خشک یا مرطوب )و همچنین جوی ایستک لمسی یا دکمه ای و امکان اضافه کردن ریموت کنترل آپشن هایی هست که در زمان تبدیل ویلچر دستی به برقی میتوانید در نظر داشته باشید.

سهولت در تعمیر : قطعات جداگانه راحت‌تر تعمیر یا تعویض می‌شوند و معمولاً هزینه نگهداری پایین‌تری دارند. در صورت نیاز شما میتوانید از به راحتی از تامین کننده خود درخواست تعمیر یا گارانتی بدهید.

چطور ویلچر دستی را برقی کنیم ؟

برای تبدیل ویلچر دستی به ویلچر برقی، به چند قطعه و تجهیزات اساسی نیاز داریم. این قطعات قلب و مغز سیستم حرکتی جدید هستند و انتخاب درست آن‌ها نقش بزرگی در عملکرد نهایی دارد. به مجموعه این قطعات کیت تبدیل ویلچر برقی می‌گویند.

۱. موتورهای ویلچر

موتور وظیفه حرکت دادن چرخ‌ها را بر عهده دارد. در کیت‌های تبدیل ویلچر، معمولاً دو موتور وجود دارد که به هر چرخ عقب متصل می‌شوند.
دو نوع اصلی موتور وجود دارد:

موتور گیربکسی : قدرت بالاتر دارد و برای افراد سنگین‌تر مناسب است. معمولاً در مسیرهای شیب‌دار بهتر عمل می‌کند.

موتور بدون گیربکس :  سبک‌تر و بی‌صداست، ولی قدرت کمتری دارد. برای استفاده در محیط‌های صاف و داخل منزل و همچنین محیط کاری گزینه خوبی است.

توان موتور معمولاً بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ وات برای هر چرخ متغیر است. هرچه وزن کاربر بیشتر باشد، موتور قوی‌تری نیاز دارد. دقت داشته باشید هرچقدر توان موتور شما بالاتر باشد، طبیعتا موتور به انرژی و سوخت بیشتری نیاز دارد. پس در زمان انتخاب توان در نظر داشته باشید که باید باتری‌های قوی تری مثل باتری‌های لیتیومی تهیه و نصب کنید.

۲- باتری ویلچر 

منبع انرژی سیستم برقی ویلچر است. باتری‌ها در دو نوع اصلی وجود دارند که در ادامه به بررسی مشخصات باتری ویلچربرقی می‌پردازیم:

باتری سربی-اسیدی (ژل دار):  ارزان‌تر، اما سنگین‌تر. این باتری ها طول عمر کمتری نسبت به مدل های لیتیوم یونی دارند و نسبت به سرما و گرما حساس نیستند. دقت داشته باشید استفاده از این نوع باتری وزن ویلچرا افزایش میدهد و اگر وزن خود توانجو هم نسبتا زیاد باشد، جمع وزن باتری و موتور و ویلچر و فرد توانجو ممکن است مانع از استفاده درست ویلچر شود و یا حتی موتور ویلچر را بسوزاند

باتری لیتیومی : سبک‌تر، شارژ سریع‌تر و دوام بیشتر، اما گران‌تر هستند. اگر قرار است ویلچر به‌صورت روزمره استفاده شود، حتماً لیتیومی انتخاب کنید. و همچنین اگر توان موتور برای شما مهم است و علاوه بر استفاده طولانی، از سطوع شیب دار زیادی استفاده میکنید و وزن ویلچر را میخواهید سبک تر نگه دارید، این مدل باتری بهترین گزینه روی میز است..

ظرفیت باتری معمولاً با آمپر ساعت سنجیده میشود. باتری بیست آمپری میتواند برای استفاده روز مره حدود پانزده الی بیست کیلومتر مسافت را پشتیبانی کند..

۳. جوی‌استیک (دسته کنترل)

جوی‌استیک در واقع فرمان ویلچر برقی است. این قطعه به کاربر اجازه می‌دهد با حرکات ساده، جهت حرکت و سرعت را کنترل کند.
جوی‌استیک‌ها انواع مختلفی دارند:

  • مدل‌های ساده با حرکت چهارجانبه (جلو، عقب، چپ، راست)
  • مدل‌های پیشرفته‌تر با تنظیم سرعت، نمایشگر باتری و حالت پارک

جوی‌استیک‌ها معمولاً روی دسته‌ی یکی از تکیه‌گاه‌ها نصب می‌شوند تا کنترل راحتی داشته باشند. برای نصب این قطعه باید یک قطعه را به زیر دستی ویلچر پیچ کنید تا جوی استیک بر روی آن سوار شود. در صورت تجربه بهتر برای استفاده، این قطعه را بر روی هر دو زیر دستی نصب کنید تا در صورت نیاز مکان جوی استیک را تغییر دهید.
همچنین از دیگر آپشن های اضافه حین تبدیل ویلچر دستی به برقی، نصب ریموت کنترل هست. شما با پرداخت هزینه‌ای کمی اضافه‌تر یک برد به مدار مرکزی ویلچر نصب کرده و با روشن کردن ریموت کنترل، از فاصله دور و نزدیک میتوانید ویلچر را کنترل کنید.

۴. کنترلر (مدار مرکزی)

کنترلر مغز سیستم است. این قطعه فرمان‌های جوی‌استیک را تفسیر کرده و به موتورها ارسال می‌کند.
کیفیت کنترلر تعیین می‌کند حرکت ویلچر نرم و یکنواخت باشد یا ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی.
مدار کنترل معمولاً همراه با کیت برقی عرضه می‌شود و نیاز به تنظیم تخصصی دارد.

۵. سایر تجهیزات جانبی

  • کیف یا محفظه باتری برای حفاظت در برابر ضربه و رطوبت. اگر در محیطی مرطوب یا با گرد وخاک زندگی میکنید برای افزایش طول عمر باتری استفاده از این اکسسوری پیشنهاد می‌شود.
  • کابل‌ها و سیم‌کشی ایمن برای اتصال قطعات
  • براکت یا پایه فلزی جهت نصب موتور روی فریم ویلچر

مراحل نصب و تبدیل ویلچر ساده به برقی

فرآیند تبدیل ویلچر دستی به برقی معمولاً شامل مراحل زیر است:

  1. بررسی وضعیت فریم ویلچر و محل نصب موتورها
  2. اتصال پایه‌های موتورها به چرخ‌ها یا محور عقب
  3. نصب باتری در زیر صندلی یا پشت پشتی ویلچر
  4. سیم‌کشی بین موتور، کنترلر، جوی‌استیک و باتری
  5. تست حرکت و تنظیم سرعت

نکته مهم:
این مراحل باید توسط فرد متخصص یا تعمیرکار ویلچر انجام شود، چون در صورت نصب نادرست، ممکن است مدار بسوزد یا ویلچر کنترل‌ناپذیر شود. همچنین حتما توجه کنید که نصب این قطعات مانع از تاشو بودن ویلچر نشود. انتخاب قطعات بسته به سایز ویلچر و ماکسیمم وزن قابل تحمل آن بسیار حائز اهمیت است.

چه ویلچرهایی ارزش برقی شدن دارند؟

همه ویلچرها برای برقی شدن مناسب نیستند. بعضی از مدل‌ها به‌دلیل فریم سنگین یا طراحی ساده، نه از نظر فنی و نه از نظر اقتصادی به‌صرفه نیستند.

ویلچرهایی که ارزش برقی شدن دارند:

  • ویلچرهای آلومینیومی سبک و مقاوم.
  • ویلچرهای ارتوپدی با چرخ‌های بزرگ و محور محکم. به صورت خلاصه، ویلچری که ارتوپدی یا برانکاردی نباشد ارزش تبدیل ندارد. چرا که بعد از برقی شدن ویژگی های زیر دستی متحرک و جاپایی متحرک بسیار حیاتی میشود.
  • ویلچرهایی که فریم سالم دارند و از برندهای استاندارد هستند مناسب برای تبدیل ویلچر معمولی به برقی هستند.

ویلچرهایی که بهتر است برقی نشوند:

  • ویلچرهای بیمارستانی فولادی برای تبدیل ویلچر ساده به برقی مناسب نیستند. (خیلی سنگین‌اند)
  • مدل‌های ارزان‌قیمت با فریم نازک یا ضعیف
  • ویلچرهایی که در مسیرهای ناهموار استفاده می‌شوند ولی استحکام کافی ندارند

اگر ویلچر سبک و مقاوم باشد، نصب موتور و باتری نه‌تنها به فریم آسیب نمی‌زند، بلکه باعث افزایش طول عمر و کارایی آن هم می‌شود..

نکات مهم قبل از تبدیل ویلچر ساده به برقی

قبل از هر اقدامی باید چند نکته کلیدی را در نظر گرفت تا نتیجه کار ایمن، قابل‌اعتماد و کاربردی باشد.

۱. وزن کاربر و توان موتور نکته ای مهم برای تبدیل ویلچر معمولی به برقی

اضافه شدن موتور و باتری باعث افزایش ۸ تا ۱۲ کیلوگرم به وزن کلی ویلچر می‌شود.
اگر وزن کاربر زیاد باشد (بیش از ۱۰۰ کیلوگرم)، باید از موتورهای قوی‌تر و باتری ظرفیت بالاتر استفاده شود. در غیر این صورت ویلچر دچار فشار زیاد می‌شود و احتمال خرابی وجود دارد. همچنین اگر موتور و باتری نیروی لازم برای حرکت ویلچر را ایجاد کنند و وزن روی ویلچر بیشتر از وزن قابل تحمل آن باشد، ویلچر از فریم میشکند یا خم می‌شود.

۲. قابلیت تا شدن ویلچر

بسیاری از کاربران نیاز دارند ویلچرشان تا شود تا در خودرو یا آسانسور جا بگیرد.
در این حالت باید از کیت‌های مخصوص ویلچر تاشو استفاده کرد تا پس از نصب، همچنان قابلیت جمع شدن حفظ شود.

۳. فضای نصب باتری

باید فضایی مطمئن برای قرارگیری باتری در نظر گرفته شود تا در زمان حرکت، تکان نخورد یا به سیم‌ها فشار نیاورد. اگر باتری را میخواهید فیکس متصل کنید، فضای بین زیر دستی و چرخ ها استاندارد نصب هست. اما تریجحا باتری را به صورت جداشونده نصب کنید تا در صورت استفاده از هواپیما در فرودگاه به مشکل نخورید.

۴. ایمنی برق و شارژ

حتماً از شارژر مخصوص همان نوع باتری استفاده شود. استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند باعث داغی، آتش‌سوزی یا کاهش عمر باتری شود.

۵. هزینه نهایی در مقایسه با خرید ویلچر برقی

گاهی هزینه کیت‌های برقی با نصب ممکن است تا ۷۰ درصد قیمت ویلچر برقی برسد. در این موارد اگر ویلچر قدیمی یا سنگین است، بهتر است به خرید ویلچر برقی آماده فکر شود. اگر مبلغی آماده کردید اما از پس هزینه های کیت تبدیل ویلچر برقی را ندارید، میتوانید از هیراد میدکال به صورت قسطی ویلچر برقی کارخانه ای تهیه کنید.

ویلچر برقی دست‌ساز بهتر است یا ویلچر برقی کارخانه‌ای؟

برای پاسخ به این سؤال، باید مزایا و معایب هر دو گزینه را بسنجیم:

ویژگیویلچر برقی دست‌ساز (تبدیل‌شده)ویلچر برقی کارخانه‌ای
قیمتارزان‌تر، بسته به نوع کیتگران‌تر
کیفیت ساختوابسته به مهارت نصاباستاندارد و تست‌شده
قابلیت تنظیمشخصی‌سازی‌شده برای کاربرتنظیمات محدود
وزن و حمل‌پذیریمعمولاً سبک‌تراغلب سنگین‌تر
دوام و گارانتیندارد یا محدود است دارای ضمانت کارخانه‌ای
  تعمیرپذیریراحت و ارزانقطعات خاص و گران‌تر

نتیجه مقایسه:
اگر استفاده از ویلچر برقی فقط برای محیط خانه یا مسیرهای کوتاه است، ویلچر برقی دست‌ساز گزینه‌ای اقتصادی و قابل‌قبول است.
اما اگر کاربر روزانه ساعت‌ها با ویلچر حرکت می‌کند یا در مسیرهای بیرونی رفت‌وآمد دارد، خرید ویلچر برقی کارخانه‌ای از نظر دوام و ایمنی انتخاب مطمئن‌تری خواهد بود.

نتیجه‌گیری

تبدیل ویلچر دستی به ویلچر برقی، راهی هوشمندانه برای افزایش استقلال حرکتی و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.
با تهیه موتور، باتری و جوی‌استیک مناسب می‌توان یک ویلچر ساده را به ابزاری کارآمد و مدرن تبدیل کرد.
اما پیش از انجام این کار، باید به عواملی مانند وزن کاربر، نوع ویلچر و کیفیت فریم دقت شود تا ایمنی و کارایی حفظ گردد.

در نهایت توصیه می‌شود فرآیند نصب و برق‌رسانی حتماً زیر نظر یک تعمیرکار یا متخصص ویلچر انجام شود.
چنین پروژه‌ای اگر درست انجام شود، نه‌تنها هزینه خرید ویلچر جدید را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود فرد احساس استقلال و راحتی بیشتری در حرکت روزمره داشته باشد.
در صورت نیاز به مشورت در خصوص تبدیل ویلچر دستی به برقی، یا یک متخصص برای خرید انواع ویلچر و تجهیزات توانبخشی دارید، متخصصین و کارشناسان مجموعه هیراد مدیکال همواره پاسخگوی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *